понеділок, 30 вересня 2013 р.

ПРИРОДОЗНАВСТВО УРОК-КАЛЕЙДОСКОП

ТЕМА. Ознаки осені. Осінні місяці. Планування спостережень за природою восени. Творче завдання: складання казки по осінь.
МЕТА: ознайомити учнів з осінніми місяцями; розкрити походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає; розвивати вміння бачити ознаки осені у живій та неживій природі, уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи.
ОБЛАДНАПННЯ: ноутбук, мультимедійна презентація до вірша Я. Щоголіва «Осінь»; флеш носій із записом музики А. Вівальді «Пори року. Жовтень» та «Пісні про осінь»; лялька у костюмі осені; кошик із фруктами; парасолька; букет осінніх квітів; тема уроку «Ознаки осені. Осінні місяці»; картки для індивідуальної роботи; картки для створенні асоціативного куща «Осінь»; репродукція картини Ю.Волкова «Осінь»; ілюстрації місяців – вересень, жовтень, листопад; листочки з берези – знак повної і правильної відповіді; мікрофон.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання.
Стали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
- Привітайтеся до гостей. Сідайте.
2. Вступна бесіда.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-калейдоскоп. Слово «калейдоскоп» іншомовного походження і означає – дитяча іграшка, всередині якої віддзеркалюються різнокольорові барвисті скельця, які постійно змінюються. Тобто, це швидка зміна подій, вражень, образів. Отож, сьогоднішній наш урок буде насичений великою кількістю цікавих завдань, ігор, вправ та проблем, які ми будемо розв’язувати спільно. За правильні відповіді та активну роботу на уроці ви будете отримувати листочок з берези. У кінці уроку підведемо підсумки, хто найбільше назбирав листочків, той має найкращі знання.
ІІ. ХВИЛИНКА ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ.
1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць? Яке число?
— Тепло чи холодію надворі?
— Який стан неба?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1. Робота на картках
Картка №1
Чому бувають пори року?
- Земля рухається навколо Сонця;
- Земля не рухається;
- Сонце сходить і заходить.
Картка №2
За допомогою гномона визначають…
- скільки днів має рік;
- яка висота Сонця над горизонтом;
- які явища природи бувають.v Картка №3
Чому буває день і ніч?
- Земля не рухається;
- Земля обертається навколо своєї осі;v - Сонце лягає спати.
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Робота над загадкою
- Щоб дізнатися що ми будемо вивчати сьогодні на уроці, потрібно з’ясувати, хто прийшов до нас на урок і ховається тут за строкатою парасолькою? А для цього потрібно відгадати загадку.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
— Які слова допомогли вам відгадати загадку? (Розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю.)
2. Знайомство з Осінню.
- Тож, як звати дівчинку?
3. Повідомлення теми та мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про ознаки осені, її красу, вивчимо назви осінніх місяців, складемо казку про осінь. Будемо вчитися спостерігати за природою та розв’язувати проблемні завдання. Ці вміння вам будуть потрібними у житті.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Побудова асоціативного куща «Осінь».
- Діти, дівчинка Осінь хоче знати, що у вас спливає у пам'яті, коли я говорю слово «осінь»?
ОСІНЬ – жовте листя, школа, дощ, падає листя, холодно, вересень, свято Знань.
VІ. Фізкультхвилинка.
Трави ростуть низенько – низенько.
Дерева ростуть високо.
А ми ідемо тихо,
Щоб не зробити нікому лиха.
Вітер дме сильно – сильно,
Дерева гойдає невпинно.
А нам у класі затишно
І ми до занять готові сісти.
VІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.
1. Проблемне завдання.
- Діти, дівчинка Осінь пропонує послухати вірш та переглянути мультимедійну презентацію до вірша Я. Щоголіва «Осінь» і сказати: чому вірш такий сумний?
Осінь
Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна;
Тільки й червоніє
Що горобина.
Здалека під небом,
В вирій летючи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
(Я. Щоголів)
2. Перегляд мультимедійної презентації до вірша Я. Щоголіва «Осінь».
3. Розповідь учителя про осінь.
- Зменшення світла і тепла, зміна кольорів у природі означають наближення осені. Перший місяць осені за календарем — вересень. Його назва пов'язана з рослиною — верес. Цей вічнозелений кущ квітує з серпня і до кінця жовтня, є цінним медоносом. До цього в кожному регіоні були свої назви: зарев, бабине літо. З приходом вересня в природі відбуваються суттєві зміни. Подих осені відчувається у вечірній і нічній прохолоді, вранці звисають густі тумани, падають на землю перші приморозки. Вересень вважається вередливим. Він може подарувати яскраве сонце і забивні дощі, прохолодну ніч і теплий тихий день — коли над головами пливе павутиння, так зване «бабине літо». Не випадково про нього кажуть: «Вересневий час — сім погод у нас: гріє, віє, туманіє, холодніє, гуде ще й згори йде!» Помітно скорочується день. Впевнено входить осінь у свої права. Наступний місяць осені — жовтень. Назва пов'язана з кольором, який переважає в цей час.. В Україні побутували й інші місяценазви: грязень, весільинк. На осінніх полях і луках стало зовсім порожньо.Листопад сумний місяць. Зникають яскраві барви, з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним. Стало тихо в садах і парках. Небо насупилось, стало свинцево-сірим. Досить цікавими є інші місяценазви листопада: напівзимник, ворота зими, падолист. Короткі дні у листопада. Вранці стелиться над землею туман, хмари низько опускаються.
4. Робота над загадками про осінні місяці.
- Наступне завдання від дівчинки Осені будуть загадки. Вона хоче перевірити, як ви запам’ятали назви осінніх місяців.
1. В школах дзвоник продзвенів,
Школярів дім знань зустрів.
В лісі виросли грибочки,
У опеньках всі пеньочки... (Вересень)
2. Мов вогонь, палає світ,
Полетіло листя з віт...
Пташки в вирій відлітають,
Хмарки дощик розсипають... (Жовтень)
3. Вправо, вліво, вниз, назад —
Всюди справжній листопад.
Трішки ще — і вже зима,
От і осені нема… (Листопад)
5.Милування репродукцією картини Ю. Волкова «Осінь».
- Нещодавно дівчинка Осінь побувала у художньому музеї на виставці репродукцій картин відомих художників. Їй дуже сподобалась репродукція картини Ю. Волкова «Осінь». Вона пропонує і нам помилуватися нею.
- Яка пора року зображена?
- Які фарби використав художник?
- Яка вода у річці? Яке небо?
- Який місяць зобразив художник?
- Який настрій викликає картина?
- VІІІ. МУЗИЧНА ПАУЗА.
- Закрийте оченята і послухайте музику італійського композитора Антоніо Вівальді «Пори року. Жовтень».
- Що ви уявляли, слухаючи музику?
ІX. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота з підручником с. 16-17. Гра «Мікрофон».
- Для кожного з вас дівчинка Осінь приготувала індивідуальне завдання: що говорять у народі про осінні місяці? (Вересень – хмурень; жовтень – як не з дощем, так із снігом; листопад - «строкатий місяць» ).
- 2. Робота в зошиті с. 6,7.
А) Проблемне завдання (завд. 1).
- Знову дівчинка Осінь приготувала вам проблемні запитання (завд. 1). Гра «Впізнай місяць».
- Ця рослина з ніжними рожевими і фіолетовими квіточками цвіте на початку осені. Вона зветься верес. Назва якого місяця походить від цього слова?
- Колір, яким ви розфарбовуєте осіннє листя кленів і беріз, дан назву наступному місяцю осені. Як він зветься?
- Мов казкові пташки, летять і поволі падають на землю листочки в останньому місяці осені. Це...
Б) Самостійна робота (завд. 2)
- Який місяць ми називаємо «ворота зими»?
В) Сюрприз від дівчинки Осені - букет осінніх квітів (завд. 3).
- Дівчинці Осені дуже подобається у нас на уроці, тому вона приготувала нам сюрприз - букет осінніх квітів.
- З яких квітів він складається?
Г) Підготовка подарунка для Осені – малюнок (завд. 4) на фоні «Пісні про Осінь».
- Давайте приготуємо дівчинці Осені подарунок – малюнок.
3. Творче завдання. Складання казки про Осінь
— Я думаю, що Осінь буде задоволена, коли ми складемо цікаву казку про її синочків. А розпочнемо її так, як за¬звичай починаються казки.
Жила-була на світі Осінь...
— Як звали синочків Осені? (Вересень, Жовтень, Листопад — сини Осені.)
— Де вони жили? (Жили вони окремо від своєї матусі.)
— Що вирішила Осінь одного разу зробити? (Вирішила відвідати своїх синів.)
— До кого першого Осінь пішла в гості? (До Вересня.)
— Що вона побачила в господарстві старшого синочка? (Син веселий, ла¬гідний, багатий.)
— Чим же порадував її середній син? (Різнокольоровим убранням дерев, зо¬лотими килимами.)
— Як зустрів свою матір Листопад? (Голими деревами, пустими полями.)
— Що зробила Осінь потім? (Сумна та стомлена повернулася додому і заснула міцним сном на цілий рік.)
Зразок
КАЗКА ПРО ОСІНЬ
Жила-була на світі Осінь. У неї були сини — Вересень, Жовтень, Листопад. Вони жили та господарювали окремо. Вирішила мати Осінь відвідати кожного з них, побачити, як вони поживають. Спочатку заглянула в господарство старшого сина Вересня. Там вона поба¬чила свого сина лагідного, веселого, багатого, щедрого. Задоволена матуся вирушила далі в гості до середнього сина. Жовтень зу¬стрів її різнобарвністю кольорів, золоті килими постелив матері під ноги. Але йому ніколи було й поговорити зі старенькою, весь час малює син, усе в роботі. Помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А він струшує сердито листя з дерев, лякає пташок. Засмутилася матуся, повернулася до¬дому стомлена й заснула міцним сном на цілий рік.
X. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.
1. Заключна бесіда.
- Хто до нас завітав у гості?
- Чи знаєте ви синів Осені?
- Що найбільш цікавим було на уроці?
2. Підбиття підсумків.
- Діти, порахуйте свої листочки, які ви одержали за роботу на уроці.
- Хто ж має найкращі знання?
3. Гра «Дарунки Осені».
- Ходить осінь у вінку,
Пісеньку веде дзвінку,
Носить дині в клуманці,
Виноград і кавунці,
Носить груші, огірки
Й нас частує залюбки.
(Учитель пригощає дітей із кошика яблуками)
. XІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ.
С. 15-18. Під час прогулянки, дорогою до школи (дому) спосте-рігайте за змінами у живій і неживій природі у різні пори року (місяці). Свої спостереження записуйте у зошит. Обов'язково зазначайте дату побаченого. За можливості, фотографуйте або замальовуйте побачене.
- Продзвенів уже дзвінок –
Закінчився наш урок.
Усім дітям по заслузі
Щиро дякую вам друзі

Немає коментарів:

Дописати коментар