понеділок, 30 вересня 2013 р.

УРОК – ПОДОРОЖ УКРАЇНСЬКА МОВА 4 КЛАС

Тема. Повторення і узагальнення вивченого про займенник.
Мета: повторити і узагальнити знання учнів про займенник як частину мови; у ході гри – подорожі розвивати інтерес до мови,  мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.
Обладнання: карта подорожі, премія «Золоте перо», скринька для жеребків, жеребки, записи на дошці, картки із завданнями. 


Хід уроку


І. Перевірка домашнього завдання. Розвиток зв’язного мовлення. Номінація «Золоте перо».
   1. Оголошення відкриття конкурсу на кращий твір.
   2. Запис на участь у конкурсі.
   3. Жеребкування черговості виголошування творів.
   4. Презентація творів.
   5. Підсумки журі. Вручення премії «Золоте перо».
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1.         Сьогодні на уроці повторимо вивчене про займенник. Проведемо гру-подорож до Країни Знань.
ІІІ. Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу. Початок подорожі.
1 Зупинка «На автозупинці». Гра «Мозковий штурм».
      Завдання: прочитати початок діалогу. Закінчиити розповідь про займенник (за вправою 66).
Учитель: Сьогодні ми повторимо й узагальни¬мо відомості з теми «Займенник». Спробуйте колек¬тивно скласти повідомлення про цю частину мови. Починай, Андрійку.
Андрійко: Займенник — нечисленна частина мови — менше 100 слів,— але за частотою вживання
вона стоїть на третьому місці серед частин мови. Це пояснюється тим, що у процесі спілкування постій¬но виникає потреба вказувати на осіб і предмети, що оточують нас. І цю роль виконує займенник...
1.         Яка частина мови називається займенником?
2.         Які займенники належать до особових? Чому вони так називаються?
3.         За якими ознаками займенники відносяться до певної особи?
4.         Як відмінюються займенники, що належать до: а) 1-ї особи; б) 2-ї особи; в) 3-ї особи?
5.         Якими членами речення бувають займенники?
6.         Як пишуться займенники з прийменниками?

•         Зупинка «Таємниці дрімучого лісу». Гра «Будемо редакторами».
   Завдання: перебудувати текст так, щоб розповідь велася від 3 – ї особи.
Я — єгер, охороняю заповідні угіддя від браконьє¬рів, стежу за порядком, а взимку допомагаю, чим мо¬жу, птахам і звірам. Ось і зараз у рюкзаку за спиною в мене—добрий пуд «мішанки»: вівса 'з ячменем. Я розсипаю її шаром з долоню завгрубшки у затишку за копицями сіна або ж на відкритих ділянках степу, які продуває вітер. Тут годуються плече до плеча зайці й сірі куріпки, часом навідуються косулі.
Розсипавши поживу, я поспішаю до ставка — прорубувати ополонки. Щоб рибі легше дихалось...
Не один піт зійшов з мене, доки нарубав тих опо¬лонок... Але схоже, що я не припізнився: до продух -вин живим сріблом ринув дрібняк — пічкурі, плітки, верховодки.
За В'ячеславом Севастьяновым
Пуд — міра ваги, що дорівнює близько 16 кг.

•         Зупинка «На гостинах у Баби Яги». Робота в групах.
   Завдання: зі слова скласти якнайбільше особових займенників  у різних формах.
Насмішкуватий, яйцезаготівельний, повітряно-морський.
•         Зупинка «Лісова школа».
Завдання: Розгадати кросворд «Ми»(за вправою 75).
•         Зупинка «Відпочинок біля вогнища». Фізкультхвилинка.
•         Зупинка «Морські пригоди». Самостійна робота.
Завдання: списати прислів’я, підкреслити особові займенники.
Їй кажи — овес, а вона каже — гречка. Ви — нам, а ми — вам. З ним каші не звариш. У нього сім п'ятниць на тиждень.

•         Зупинка «Безлюдний острів».
   Завдання: списати словосполучення, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібні            формі ( за вправою 72).
Просити у (він), згадувати (я), вдячний (ви), спілку¬ватися з (ми), дружити з (ти), подорожувати з (вони).
•         Зупинка «Сторожовий пес».  Робота за варіантами І  ІІ.
   Завдання: вставити особові займенники в речення (за вправою 73).
... малюю.. ... читаєш. ... відпочиває. ... їдемо. ... слухаєте музику. ... повертаються додому.
•         Зупинка «Вартовий Орлине Око».
   Завдання: з пісні «Найдорожча спадщина», у виконанні Р. Кириченко, виписати займенники.
•         Зупинка «Країна знань». Узагальнююча бесіда.
1. Які займенники належать до особових?
2.         Чому вони так на¬зиваються?
3.         Визначте, про які займенники йде мова, якщо вони вказу¬ють: а) на 3-тю особу однини жіночого роду; б) на 1-шу особу множини; в) на 2-гу особу однини; г) на 3-тю особу множини.
4.         З'ясуйте, форми яких відмінків поданих займенників про¬пущено: а) ти, тобі, тобою, на тобі; б) мене, мені, мною, на мені; в) нас, нам, нами.

ІV. Підсумок уроку.

V. Домашнє завданя. с. 40 – 41, вправи 74 (1), 76, диференційовано, с. 41, запитання. 

Немає коментарів:

Дописати коментар