понеділок, 30 вересня 2013 р.

УРОК-ГРА «БРЕЙН-РИНГ» УКРАЇНСЬКА МОВА 4-Й КЛАС

Тема. Повторення вивченого матеріалу за І семестр.
Мета: у процесі гри перевірити в учнів сформованість уміння виконувати різні види роботи стосовно опрацьованого матеріалу, рівень орфографічних навичок; закріпити знання учнів; розвивати мислення, зв’язне мовлення; виховувати почуття колективізму, любов до рідної мови.
Обладнання: дзиґа-вказівник, пронумеровані конверти із завданнями, емблеми команд, жеребки, скринька для жеребків, «крапельки знань», скриньки для «крапельок знань», емблема для фізкультхвилинки, гонг, молот, плакат «Брейн – ринг», мікрофони, магнітофон, аудіозапис пісні «Мамина вишня» .

Хід уроку

І. Етап орієнтації.
   - Пропоную розпочати урок з таких прекрасних слів:
   Діти:  Мову рідну я вивчаю,
               Її люблю, не забуваю,
               Рідну мову буду знати,
               Берегти і поважати.

ІІ. Етап покладання мети.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Проведемо його у формі гри «Брейн-ринг», в ході якої будемо виконувати завдання у конвертах. Повторимо матеріал з тих тем, які ми вивчали у І семестрі: «Текст», «Речення», «Іменник», «Прикметник».
- Слово – брейн – у перекладі з англійської мови означає - мозок .А ринг – це місце для змагань. Отож, урок – це змагання розумників, знавців мови.

ІІІ. Етап проектування.
1.Поділ на групи – команди за допомогою гри «Знайди стіл, де розквітла
  твоя квітка».
   АБВГДЕйки
   МОВОЗНАВЦІ
2. Психологічна підготовка до участі в грі
- Від чого залежить успіх роботи на уроці?
Діти: Не просто відповідати, а міркувати.
- Повторимо правила спілкування в групах-командах.
Діти:  1. Працювати дружно.
2. Відповідати чітко.
3. Не перебивати товариша.
4. Поважати думки кожного.
5. Виконувати завдання вчасно.
6. Не хвилюватися, зберігати спокій.
7. Бути впевненим.
- Команди готові до початку гри?
Діти: Так.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності.
1.         Інструктаж гри.
Команди виконують завдання по черзі. За правильну відповідь одержують червону крапельку знань, за неповну відповідь – синю, за неправильну відповідь – чорну. Час для обговорення питань – 1 хв. Відповідаємо чітко, коротко, у мікрофон.
2.         Жеребкування команд.
3.         Гра «Брейн-ринг» (завдання в конвертах).

V. Фізкультхвилинка – хвилинка відпочинку «Музична пауза».
Раз! Два! Всі пірнають.
Три! Чотири! Виринають.
П’ять! Шість! На воді
Кріпнуть крильця молоді.

VІ.Продовження гри «Брейн-ринг»
VІІ. Підведення підсумків гри.
1.         Визначення команди-переможця способом підрахунку одержаних «крапельок знань».
2.         Вручення нагород: «Команда-переможець», «Найактивніша команда».

VІІ. Рефлексія – підсумок уроку.
- Які враження від уроку?
- Чому вдалося виконати завдання?
- Чи виправдались ваші очікування?
- Якими прикметниками охарактеризуєте урок?
- Не забувайте користуватися правилами, які вивчали на уроках   української мови.    



Завдання в конвертах
1.         Вивчіть вірш напам’ять. Яке це речення за метою висловлювання? Доведіть свою думку.
 Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу малинову,
Як рідного неба блакить.

2.         Складіть і запишіть прислів’я про мову.
1.         Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.
2.         До, язик, Києва, доведе.
3.         Словом, за, кишеню, у, не, полізе.

3.         З пісні Р. Кириченко «Мамина вишня» виписати всі іменники з першого куплету.

4.         З поданих слів утворіть речення. З речень утворіть текст. Доберіть заголовок.
Принесла, дзьобі, у вона, жолудь.
Восени, цікаво, лісі, в.
Його, під, ховати, почала, коріння.
Прилетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на.

5.         Відредагуйте текст, доповнюючи його прикметникам так, щоб можна було відчути красу природи вранці.
Аж ось зайнявся ранок. Із-за обрію викотилося сонце. Туман почав       танути, тулитися до землі. Скрізь заблищали краплини роси.

6.         Поділіть текст на речення.
Їжачок боїться води хитра лисиця закочує їжачка в річку у воді їжачок розгортається тоді лисиця хапає його зубами.

7.         Перебудуйте розповідні речення у спонукальні. Знайдіть у реченні звертання.
Навесні журавлі повернуться в рідні краї.
Учні з цікавістю слухали розповідь екскурсовода.

8.         Знайдіть звертання у реченнях. Визначте тип речення за метою висловлювання.
Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов!
І я, твій син, Вітчизно, зростав під небом чистим і змужнів.

9. Доберіть і замініть у кожному словосполученні слово «добрий» близьким за значенням.
Добрий чоловік,
Добра звістка,
Добрі знання,
Добре яблуко,
Добрий урожай.

10. Провідміняйте прикметник. Виділіть закінчення.
          Зелений

11. Побудуйте тематичну павутинку «Іменник».

12. Закресліть зайві слова.
Хвиля, хвилюватись, хвилина, хвилювання, схвильований.
Швидко, скоро, прудко, хутко, жваво, повільно.
Відважний, сміливий, безстрашний, хоробрий, сильний.

13. Переставте речення так, щоб утворився текст.
У лісі.

                 З хлопцями був собачка Дружок.           Біля ялинки хлопчики знайшли мале білченя.          Був теплий сонячний день.           Там було гарно і весело.          Хлопчики гарно провели день.            Василько взяв його і посадив на дерево.              Василько і Петрик пішли в ліс.

14. Поясніть вислови.
 Наговорити сім мішків гречаної вовни.
Сім п’ятниць на тиждень.
Відчувати себе на сьомому небі.
Обходити десятою дорогою.

15. Полічити, скільки іменників зустрічається у тексті.
Вогонь – це велика руйнівна сила. Часто пожежі виникають внаслідок пустощів дітей із сірниками. Від вогню можуть загинути не тільки винуватці пожежі.

16. Бліц-гра. «Скажи одним словом».
1.         Тоді, коли буває осінь, осінньої пори.
2.         Апарат із сигнальним дзвінком і трубкою для розмов.
3.         Кожної години.
4.         Водна оболонка, що вкриває більшу частину земної кулі.

17. Додай слівце – відгадай що (хто) це.
1.         Задзвенів на столі ….
2.         Художник намалював …Пушкіна.
3.         Тисяча метрів – це ….
5.         Зв’язна розповідь називається ….
6.         Прикметники означають …предметів.

18. Прочитай словникові слова, переставивши букви місцями.
Нежнеір - …, тецнем - …, накео - …, йольімн - …, лобтуф - ….

18. Підкресли іменники у формі орудного відмінка. Познач закінчення.
Голкою криниці не викопаєш. Привик з бідою, як риба з водою. Ми збираємо його пашею, а воно нам платить кашею. Не пером пишуть, а розумом.

19.  Запиши подані іменники у формі орудного відмін¬ка однини.
Будяк — ….                     Вогонь - ….
Місяць — ….                   Плащ - ….


20.  За допомогою питань і стрілок доведи, що однорід¬ні члени речення мають залежні слова.
У Карпатах ростуть високі смереки, куче¬ряві буки, кремезні дуби.

21.  Постав розділові знаки, де це потрібно.
Сонце пізно встає і рано лягає. Вітер холод¬ний виє гуде зносить із дерева листя руде. Лю¬бив батько дочку за світлий розум за веселу вдачу за пісню. Узимку сонце світить але не гріє.

22.  Підкресли іменники-синоніми. Познач їх рід і число.
1)3а селом прокричали лелеки і холодний, як лід, залишили на обрії слід. Сонце схо¬валось за горизонт.
2) Тривога оселилась у неї в серці. Тетяна відчула легке хвилювання.

23. Добери антоніми до поданих іменників. З однією парою антонімів склади речення.
Сміх —  … .                                   Захід —  … .  
Бідність  — … .                            Відкриття —  … .  

24. Закінчи висловлювання.
Зв'язну розповідь називають … .


25.  Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
Найбільша тварина у світі — беззубий кит. Він важить близько 122 тонн. Живе беззубий кит у Північному Льодовитому океані. Ди¬хає він легенями. На лобі у нього є дві дірки-дихала. Через них повітря йде в легені. Набере в них повітря і пірнає під воду. Під водою кит може бути десять хвилин, а іноді й довше.

 26. Познач послідовність частин тексту.  Укажи тип тексту.
       Зійшло сонце. Подивилося на берези й не впізнало їх — у зелених косах золоті стріч-ки. Сміється сонечко, а берези сумують.
       Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, білокорі. Розпустили берези зелені коси. Вітер віє, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези, про щось розмовляють.
       Уночі стало холодно. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси.
Текст -  … .

27.  Допиши закінчення прикметників.
На   висок___   ялинці,   молодш___    брату, зелен___  гаю,   вірн___       подруги,   хоробр___ воїном, складн___   задачу, останн___   поїздом.

28.  Склади і запиши речення з поданих слів. Познач число, рід і відмінок прикметників.
Хмаринка,   ясний,   жодний,   на,   не,   було, небі.

29.  До кожного іменника добери й запиши прикмет¬ник. Укажи рід і число прикметників.
 …горіх.
 …полиця.
 …хутро.
 …сигнали.

30. Укажи відмінок прикметників. Познач закінчення.
Небо   простягалося   над   полем   неосяжною синьою дугою.  У старій хатинці біля теплої печі примостилося мале цуценя.

31. Підкресли   слова,   основа   яких   закінчується   на м'який приголосний.
Широкий, хмарний, обідня, домашнє, цікаве, літня, знайоме, дружній, порожній, пізня.

32. Розкрий дужки, запиши прикметники у формі відповідного відмінка.
Софійка  відпочине в (літній)  таборі.   На   (передній) плані
зображені ведмежатка.  Я люблю ходити босоніж по (рання)  росі. На (молода) яблуньці з'явилися перші плоди.  (Рідна)  матусі ми дякуємо усе життя.

33. Напиши прикметники у множині.
Глухий —                        Цегляний —
М'який —                        Щасливий —
Черствий  —

34. Розбери подані прикметники за будовою.
Календарний,      харківським,      трав'яних,  маленькі.

35. Встав пропущені букви. Укажи відмінок прикметників. Познач закінчення.
Ночі стояли місячн___ .  Незабаром  на ши¬рокому чистому дзеркалі озера він  розгле¬дів  промінці рябеньк__ . Вони розбігалися в  різн___     сторони під гостр___   кутами.

36.  Впиши прикметники, щоб вийшли словосполучення.
 … дощами
У … снах
З … гір                По … кольорах

37. Запиши прикметники у множині
Чесний - ….
Холодний - ….
Святковий - ….
Сильний - ….
Паперовий - ….

38. Розбери подані прикметники за будовою.

Тихенькі,  водна,  морквяним,  полтавськими.

Немає коментарів:

Дописати коментар