понеділок, 30 вересня 2013 р.

УРОК - КРУГЛИЙ СТІЛ ЧИТАННЯ 4 КЛАС

Тема. Вступ до теми «Поетична світлиця». Життя і творчість великого Кобзаря. «Пророк України – Тарас Шевченко».
Мета: розпочати вивчати розділ «Поетична світлиця»;глибше ознайомити  дітей з життям і творчістю українського народного поета Т. Г. Шевченка;розвивати уміння виділяти головне, суттєве; уміння зв’язно говорити, готувати доповідь, висловлювання на задану тему; сприяти національному вихованню учнів; виховувати почуття гордості за Україну.
Обладнання: запис на дошці «Пророк України – Тарас Шевченко»; виставка дитячих малюнків до творів поета; портрет Т. Шевченка; захалявна книжечка; «Кобзар» на вишитому рушникові; український віночок зі стрічками; парти розставлені півколом; фотографії; портрети відомих українців; набір листівок  «Національний музей Тараса Шевченка»; репродукція картини «В, Жуковський» .

Хід уроку 

І. Етап орієнтації.
   1. Перегляд фотографій про рідний край.
   2. Бесіда про славетних українців.

ІІ. Етап покладання мети.
1.         Сьогодні проведемо урок у вигляді засідання Круглого столу, в ході якого ми перегорнемо нові цікаві сторінки з життя Великого Кобзаря. Спочатку будемо працювати у довідковому бюро – підготуємо виступи для кожного учасника Круглого столу. Цю інформацію ви будете досліджувати і готувати самостійно. І на кінець проведемо саме засідання.

ІІІ, Етап проектування.
     1. Розподіл завдань між учнями по дослідженню біографії Т, Г, Шевченка
     2. Самостійне опрацювання поставленого завдання. Робота «Довідкового бюро».

ІV.Етап організації виконання плану діяльності.
1.         Засідання «Круглого столу». Літературно – біографічна замальовка «Пророк України – Тарас Шевченко».
  
      Учень 1. У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка , серед морозної темної ночі, блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – Великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому. 9 березня 1814 року.
                                У селі Моринцях,
                                У сільській хатині,     
                                Уродився він на славу
                                Цілій Україні.
                                З - під низької стріхи
                                Соколом піднявся,
                                Як промовив його голос
                                Громом розлягався.
      Учень 2. Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи й приниження. На 12 році спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
      Учень 3. Хлопчик, залишившись круглою сиротою, був недоглянутим і беззахисним. У нього рано проявилися здібності до малювання. Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання , 13 – річним пасе ягнят. А потім стає козаком пана Енгельгарда. Доля привела 17 – річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив уцілому 17 років, де сталися важливі події його життя, де він став художником і вільною людиною.
      Учень 4. 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К, Брюллову, Є, Гребінці, В, Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб. Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України = вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 р. Справді, «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України,
                               Москва задрижала,
                               Гнівом запалала,
                               Бо розбудив тую волю,
                               Що приспана спала.
                               Бо збудив ту думу,
                               Що в степу розлогім
                               На широку Україну
                               Шукала дороги.
     Учень 5. За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки».
                              Чув, як його кличе
                               Земля – рідна мати,
                               Щоб за неї до двобою
                               З москалями стати.
                               Розбивав кайдани,
                               Розбивав окови,
                               І змагався з ворогами
                               Всемогучим словом.
    Учень 6. Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє й востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
                               Не встоялась кривда,
                               Насила кривава,
                               По всім світі розійшлася
                                Тарасова слава.
                                І світові всьому
                                Голосить широко,
                                Що діждалась Україна
                                Свойого пророка.
    Учень 7. Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 р. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки – Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло Великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України. Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори – могили Великого Кобзаря – став національною святинею.
                               Другого такого
                               Між нами немає,
                               Що від краю і до краю
                               Світ про нього знає.
                               Другого такого
                               Нема і не буде ,
                               Щоб так його величали
                               По вік – віків люди.

V.Фізкультхвилинка.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
-           Перегляд демонстраційного матеріалу з коментарями вчителя.

VІІ. Рефлексія – підсумок уроку.
1.         Гра «Мікрофон»
2.         Які враження від уроку?
3.         Які сторінки з життя Великого поета були найбільш хвилюючими?
4.         Чому Т, Шевченка названо пророком?
VІІІ. Домашнє завдання з інструктажем.

      С, 35 – 37, розповідати біографію Т, Г, Шевченка.

Немає коментарів:

Дописати коментар