понеділок, 30 вересня 2013 р.

УКРАЇНСЬКА МОВА (НАВЧАННЯ ГРАМОТИ: МОВА І ЧИТАННЯ) 1 КЛАС



Тема. Закріплення звука (ш), вивчення букви Ш. Формування аудіативних умінь за віршем Н. Кир’ян. Звуко-буквені зіставлення. Аналітико-синтетичні види роботи зі словами – назвами предметів, які намальовані у віночку. Диференційований підхід у формуванні вмінь читати. Розвиток мовлення за віршем В. Сосюри «Орися кошика взяла».


Мета: закріпити артикуляцію звука (ш), вивчити букву ш; формувати в школярів уміння читати слова з буквою ш; розвивати фонематичний слух, мовлення; поповнити словниковий запас школярів словами «шахта», «шуліка», «шипшина»; виховувати доброзичливість, милосердя, викликати бажання приходити на допомогу тому, хто потрапив у біду.
Обладнання: презентація «Казкові герої в небезпеці»; ноутбук; казковий герой Бабуся Шапокляк; аудіозапис «Пісенька Бабусі Шапокляк»; музичний центр; запис на дошці акровірша «Шуліка»; анаграми, ребуси; аудіозапис пісні Р. Кириченко «Мамина вишня»; шило; малюнки шуліки, шпака, миші; розрізна азбука; звукова каса; листівки-дарунки.



Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Вітання з гостями, учителем.
Вчитель. Нумо, діти підведіться,

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.
Діти. Дзвоник кличе всіх у клас.
Розпочать навчання час.
Вчителька іде до нас.
Привітаємося враз.
1. Добрий день!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступна бесіда.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми проведемо його у формі гри «Поспішаємо робити добро». Згадаємо ланцюжок добра:

- Як мені тобі віддячити?
- Зроби добро тому, хто потрапив у біду!
2. Знайомство з казковим героєм – Бабусею Шапокляк.
- Діти, чи чуєте ви якусь дивну мелодію?

3. Аудіозапис «Пісенька Бабусі Шапокляк».
- Хто це співає?

- Що ви про неї знаєте?
- Дивно, чому це Бабуся Шапокляк завітала до нас на урок, адже вона зовсім не любить робити добрі справи?
- А давайте переконаємо її змінити думку і приєднатися до нас.
4. Артикуляційна хвилинка.
- Який звук чуємо на початку слова «Шапокляк», «шість»? Які це звуки?
- Як позначається звук (ш), (ш’)?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми вивчимо букву Ш, закріпимо знання про звуки, які вона позначає; вчитимемося читати та розуміти нові слова з буквою Ш; проведемо гру «Поспішаємо робити добро», а також зробимо багато корисних і добрих справ.

IV. Вивчення нового матеріалу. Гра «Поспішаємо робити добро».
1. Бесіда.
- Отож , вирушаємо у дорогу. А щоб швидко нам потрапляти з однієї казки до іншої, ми скористаємося повітряною кулею.
- Та де ж вона? Чомусь досі не прибула?
- Діти, я все зрозуміла. Це Бабуся Шапокляк хоче нам перешкодити зробити першу добру справу. Але не хвилюйтеся, я знаю, як її задобрити: вона дуже любить вивчати скоромовки. Коли вона буде задоволена, то обов’язково поверне нам повітряну кулю.
2. Робота над скоромовкою, чистомовкою.
- Що шукаєш, мишо? Киш!
Шурхотіти вже облиш!
Ша! Ша! Ша! – досить бігати лоша.
Шу! Шу! Шу! – я травиці накошу.
Ші! Ші! Ші! – друзі ми хороші.
Ше! Ше! Ше! – йде урок – тихіше.
3. Гра «Спіймай звук».
- Отож, ми отримали повітряну кулю і вирушаємо у гості до казки. Та знову на нашому шляху перешкода – Баба Яга не дозволяє нам долучитися до добра, бо і сама ніколи його не робила (казка «Баба Яга»).
- Але вона дуже любить гру «Спіймай звук» (плеском долонь спіймати звук (ш), (ш’)). Зіграємо?
Читання вірша Надії Кир’ян – с. 136, Буквар.
1. Знайомство з буквою Ш.
- Які звуки найчастіше ми чули у скоромовці та чисто мовці?
- Звуки (ш), (ш’) на письмі позначаються буквою Ш.
Правило: Буква Ш може позначати два звуки (ш), (ш’).
- Де проживає буква Ш у веселому місті Алфавіт?
2. Гра «Оживи літеру».
- А зараз настав час пофантазувати: як би ви зобразили букву Ш.
- Ви справжні фантазери! За правильно виконане завдання Баба Яга дозволяє нам зробити добру справу.
6. Гра «Врятуй Півника». Робота зі звуковою касою. Звуко-буквений аналіз слова.
- Діти, сталася біда: Лисичка вже вкотре викрала Півника (казка «Котик і Півник») і хоче його з’їсти. Ми обов’язково повинні допомогти Півникові.
- Прочитайте виділене слово у вірші. Складіть звукову модель слова: каштан.
- Скільки складів у цьому слові? Який склад наголошений?
- Назвіть звуки, букви.
7. Бесіда за малюнком – с. 136, Буквар.
- Молодці, діти, Півника врятовано! Рухаємося далі.
Фізкультхвилинка
8. Гра «Допоможи Котигорошку». Музична вправа «Уважний слухач». Аудіозапис пісні Р. Кириченко «Мамина вишня».
- Діти, зміючка Оленка хоче засмажити в пічі Котигорошка (казка «Котигорошко»). Щоб вона це не змогла вчинити, ми повинні уважно послухати пісню Р. Кириченко «Мамина вишня» і запам’ятати всі слова зі звуками (ш), (ш’).
- Чудово, нам удалося визволити Котигорошка. Молодці.
9. Гра «Обхитрити лисицю». Загадки-добавлянки.
- Діти, щоб відволікти Лисицю (казка «Колобок») та дати можливість Колобку втекти ми зараз вігадаємо загадки-добавлянки. Лисиця дуже любить їх. Отож, до роботи.
Першим я приніс весну,
Розбудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене… (шпаком)
Проколю я дірку вміло.
Здогадались, хто я?... (шило)
- Ще одна добра справа на нашому рахунку.
10.Читання променевих таблиць – с. 136.
11. Гра «Врятуй Зайчиків». Опрацювання акровірша «Шуліка».
- У родині Зайчиків сталася біда: затопило хатинку. Щоб врятувати їх від повені, ми повинні розшифрувати акровірш.
Ширяє над лісом високо,

У поле заверне, що обіч.
Лиш тільки прицілиться оком
І зразу пірнає на здобич.
Кролят, пташенят забирає,

А часом і курку хапає.
12. Робота з розрізною азбукою.
- Викласти слово: шуліка.
13. Читання колонок слів.
- Знайдіть і прочитайте колонку слів зі складом: шко, ша, шу.
14. Гра «Захисти качку». Анаграми: шати (тиша), шкода (дошка).
- Діти, на річці може статися трагедія. Потрібна наша допомога. Ви готові?
- Мисливець-браконьєр хоче застрелити качку. Врятувати її життя можемо ми, розгадавши анаграми.
- Перемога за нами: добро перемагає зло – ми захистили качку від браконьєра. На нас чекають інші благородні справи.
15. Гра «Звільни Дюймовочку». Опрацювання слів, зображених у віночку - с. 137.
- Нашої допомоги з нетерпінням чекає Дюймовочка (казка «Дюймовочка»). Їй хочеться вибратися на волю і ніяк не хочеться одружуватися з бридким Кротом. Щоб її звільнити, ми повинні назвати слова, намальовані у віночку та співставити їх із звуковими моделями.
16. Читання колонок слів – с. 137.
- Я дуже горжуся вами, дорогі діти. Ще одна добра справа на нашому рахунку. Дюймовочка нам дуже вдячна! А ми продовжуємо ланцюжок добра.
17. Гра «Червона Шапочка в небезпеці». Робота в групі «Живе слово».
- Діти, ви ще не стомилися? Добро робити ніколи не важко. Правда?
- Щоб відлякати Вовка від Червоної Шапочки (казка «Червона Шапочка»), нам потрібно діяти всім разом - у групі. Утворіть «живе» слово: шум, ваш.
- Це вам добре вдалося, молодці!
18. Гра «Витягни ріпку». Опрацювання вірша В. Сосюри «Орися кошика взяла» - с. 137.
- Щоб допомогти дідові і бабі вирвати ріпку із землі, ми повинні прочитати вірш В. Сосюри «Орися кошика взяла».
19. Розвиток мовлення за віршем В. Сосюри.
- Складіть питання за змістом вірша.
- Дайте на них відповіді.
20. Гра «Добра справа від Бабусі Шапокляк». Розгадування ребусів.
- Бабуся Шапокляк хоче сама допомогти тому, хто потрапив у біду: врятувати зайчатко від злого вовка. Вона навіть приготувала нам ребуси, щоб ми їх розгадали. Тоді сила наших знань прожене зловмисника.
- Молодці, діти! На цьому уроці ми з вами зробили 10 добрих справ, успішно подолавши всі перешкоди.
- Бабуся Шапокляк відтепер погоджується робити тільки добрі справи. І дуже нам вдячна, що ми її навчили це робити. На згадку про нашу зустріч вона дарує вам листівку.
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
- Яку букву ми вивчили сьогодні на уроці?
- Що ми знаємо про неї?
2. Гра «Мікрофон».
- Яка добра справа вам найбільше сподобалась?
- За кого з казкових героїв ви найбільше хвилювалися?
- Яке завдання вам запам’яталося?
- Як на вашу думку, чи буде Бабуся Шапокляк відтепер робити добрі справи?
Вчитель. 
 Закінчився наш урок -
Скоро продзвенить дзвінок.
Усім дітям по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.

Немає коментарів:

Дописати коментар